Škoda Superb iV – pocity z (náhradního) auta
Když jsem dával v únoru Octavii na reklamaci, neměl jsem já ani servis tušení, kolik času oprava zabere. Autorizovaný servis mi náhradní auto nedal a tak jsem řešil co s tím. Nakonec padla volba na nový Škoda Superb iV s Plug-in hybridním motorem a já se s ohledem na časté dotazy od lidí na mém Instagramu rozhodl, že mu věnuji jeden článek. V něm se pokusím odpovědět na všechny jejich dotazy.
Na náhradní auto není nárok
Než mi budete psát, že jsem si měl říct o náhradní auto, tak bych vás chtěl ujistit, že neexistuje zákonná povinnost zapůjčit po dobu reklamace zákazníkovi náhradní vůz. Škoda Auto tuto službu navíc nenabízí a při množství problémů, které s novou Octavií jsou je i nereálné, aby každý prodejce měl skladem 100 aut, které bude po dobu reklamací svým zákazníkům půjčovat. Je to hloupé, ale je to tak.
Praha = modrá zóna = problém
Když bydlíte v Praze v části, kde jsou modré zóny, máte celkem slušný problém. Respektive řešení tu samozřejmě je. S protokolem ze servisu a nájemní smlouvou skočíte na úřad, kde strávíte ve frontě nějaký ten čas, požádáte o dočasnou změnu vozidla a to stejné vás samozřejmě čeká v okamžiku, kdy dostanete vůz zpátky. V podstatě tím slušně „zabijete“ několik hodin svého času.
S hybridem máte parkování zdarma
A to je i odpověď na otázku, proč jsem si půjčil auto s hybridním motorem. Navíc, ruku na srdce, kterého chlapa by nelákalo si zkusit nového Superba, že?
Jedna bába povídala aneb odborníci jsou všude!
Bylo až k neuvěření, kolik lidí mi psalo, že je to auto k ničemu, že to nemá skoro žádný dojezd, že baterka v zimě nic nevydrží a celkově mi na to auto přišlo spoustu negativních zpráv. Podotýkám, že v té době ani netušili, proč jsem si vzal zrovna auto s hybridním motorem. Prostě někteří češi jsou odborníci na všechno a to i na něco, co viděli možná tak z dálky.
Není víc, než vlastní zkušenost!
K hybridnímu motoru mě to táhlo už z toho důvodu, že jsem nikdy neměl příležitost to auto řídit a tak jsem to chtěl prostě vyzkoušet a udělat si svůj vlastní názor. Jestli něco nemám rád, tak řeči typu „kámoš říkal“, „kámošův kámoš říkal“ nebo „na to jsem slyšel samou kritiku“.
Základní informace k baterii
Škoda Superb iV není 100% elektromobil, ale pouze tzv. Plug-in hybrid a to přeloženo do běžného jazyka znamená, že kromě energie z baterie jezdí vůz i na běžné palivo. Kapacita baterie u tohoto auta je 13 kWh a čistý dojezd má mezi 40 – 50 kilometry podle stylu jízdy. Baterii můžete dobíjet doma z běžné zásuvky a zabere to přibližně 6 hodin. Pokud byste měli k dispozici tzv. wallbox, zkrátíte tu dobu na 2 hodiny.
Dobíjecí stanice po Praze
Protože nemám garáž nebo jiné místo, kde bych mohl auto dobíjet, mohl jsem baterii dobíjet na veřejných místech po Praze. Kdo by někdy hledal místa, kde se dá baterie dobít, může využít mapu dobíjecích stanic.
Tři režimy hybridního motoru
Než se pustím do samotného hodnocení, je potřeba uvést režimy, které vám Superb iV nabízí.
E-mode
Pokud bych toto auto vlastnil a dojížděl např. do práce, která by byla vzdálená do 50 kilometrů, pak bych se snažil jezdit za co nejlevněji = čistě na baterii = elektřinu. „Plná“ baterie vás totiž při ceně 5 Kč* za 1 kWh bude stát 65 Kč. V práci bych si baterii dobil a jen domů opět čistě na elektřinu.
POZOR ZMĚNA! Díky čtenářům jsem zjistil, že vlastníci elektromobilu mají nárok na nízkou sazbu D27D, u které vás vychází 1 kWh na neskutečnou 1 korunu a 50 haléřů! Takže 13 kWh baterii nabijete za úžasných 19 korun a 50 haléřů! Pozor! Snížená cena platí v nízkém tarifu od 18:00 – 08:00 a platí pro všechny spotřebiče! To znamená, že pořízením elektromobilu snížíte i náklady domácnost.
Hybridní režim
Když jsme jeli s přítelkyní z Prahy do Jizerek, využil jsem hybridní režim, který automaticky využívá benzínový motor v kombinaci s elektromotorem. Rozjezd auta zajišťuje elektromotor a v určité rychlosti se přepne na benzínový. Pokud budete sjíždět z dálnice a pustíte nohu z plynu, dojde k přepnutí na elektromotor a současně dochází k rekuperaci = dobíjí se baterie.
Sportovní režim
Pro maximální výkon vozu Škoda Superb iV budete potřebovat kombinaci benzínového motoru s elektromotorem. Ten benzínový, s objedem 1395ccm má výkon 115kW a elektromotor pak dalších 85kW. Celkový (maximální) výkon Superbu s Plug-in hybrid motorem je 160kW (pozor, výkon se nesčítá!). Pro srovnání, moje Octavia 4 RS s dieselovým motorem má výkon 147kW.
Moje pocity a zkušenosti
Nejsem automobilový žurnalista, ale obyčejný řidič a proto své pocity napíši v bodech.
Spotřeba
Během jízdy z Prahy do Jizerek a zpátky jsem najel 296km, průměrná rychlost byla 79km/h, přičemž ukazatel spotřeby benzínového motoru ukazoval spotřebu 6.7 litrů na 100km a spotřeba elektromotoru byla 1.5kWh na 100km.
Akcelerace
Superb iV dokáže nabídnout celkový výkon 160kW, takže se určitě nejedná o líné auto, spíše naopak. V porovnání s Octavií RS jsem rozdíl nepoznal. U Superbu respektive nenajdete reproduktory, které udělají z vašeho auta „sporťák“. Musím připomenout, že Octavia váží o 200 kg méně. Kroutící moment mají oba vozy stejný (400Nm).
Komfort
Bylo by spíše zvláštní, kdyby Škoda Superb nenabídla vyšší komfort než Octavia a proto jenom potvrdím, že jízda s novým Superbem je zase o kus pohodlnější. Připomínám, že oba vozy mají adaptivní regulaci podvozku DCC. Superb je však lépe odhlučněn a na silnici lépe sedí.
Samozřejmostí je mnohem větší prostor nejen pro řidiče a spolujezdce, ale především pak na zadních sedačkách. Netvrdím, že není v Octavii místo, ale se Superbem se to opravdu porovnávat nedá. Superby jsou prostě prostorem někde jinde.
Vzhled auta – zestárl jsem o 10 let
Musím se přiznat, že Superb se mi vždycky líbil (moje předchozí auto byl Superb 2 Facelift) a nová Škoda Superb iV je krásné auto, ale při srovnání s novou Škoda Octavia 4 RS tomu autu chybí „energie“.
Pokusím se to popsat trošku lépe. Když jsem přesedl z dvojkového Superbu do čtyřkové Octavie v RS, omládl jsem tak o 10 let. Stal se ze mě zase ten „kluk“, který miluje auta. Chce ho mít furt čisté, užívá si každou jízdu (i do obchodu) a má z toho auta prostě radost. U předchozího Superbu jsem věděl, že sedám do relativně pohodlného auta se slušným motorem a doveze mě z bodu A do bodu B celkem v pohodě.
Ten stejný pocit jsem měl po pár hodinách jízdy i s novým Superbem s hybridním motorem. V podstatě jediné, co mě na tom autě bavilo byl ten elektromotor. Sledovat spotřebu, jeho funkčnost a funkce, které Plug-in hybrid má. Ale auto? Zestárl jsem zase o 10 let a je to opět a jenom zase auto.
Stejně, jako se říká, že boty dělají člověka, tak musím konstatovat, že to samé platí o autě. Pokud si sednete do krásného auta, které vás baví, připadáte si jako 20 letý kluk. V Superbu jsem měl prostě pocit, že jsem mnohem starší a žádná chemie mezi mnou a autem neproběhla.
POZOR na brzdění!
Pokud si poprvé v životě sednete do elektromobilu (nebo auta s Plug-in hybridem), dejte si pozor na brzdy! Kvůli rekuperaci totiž dochází při každém brzdění k dobíjení baterie a tím pádem je brzdící účinek mnohem slabší, než znáte z běžného auta. Musím se přiznat, že jsem na první křižovatce brzdil i očima.
Baterie se vybila po 130km jízdy
V hybridním režimu se 100% nabitá baterie vybila až po 130km jízdy, kdy 80% byla dálnice a 20% byly okresky nebo centrum Prahy. Navíc, při sportovním režimu (i sportovnější jízdě) se dokáže baterie celkem slušně dobít. Informace, že po 50 kilometrech už elektromotor nevyužijete nejsou pravdivé. Během jízdy totiž dochází k rekuperaci a i když je baterie nabitá na 3%, tak stále při jízdě dopomáhá ke snížení spotřeby a emisí.
Dobíjecí kabel vám nikdo neukradne
Celkem mě překvapil dotaz, jestli nemám strach, že mi během dobíjení někdo ukradne nabíječku. Netvrdím, že to není úplně možné, ale nabíjecí kabel se při zamknutí vozidla zajistí a proto vám ho kolemjdoucí člověk prostě neukradne. Jednoduše ho nevytáhne.
Závěrem
Náhradní auto jsem měl půjčené jenom pár dní, protože naštěstí byla reklamace Octavie vyřešená celkem rychle, ale i tak jsem rád, že jsem si jízdu v Plug-hybridním voze Škoda Superb vyzkoušel. Udělal jsem si na něj svůj názor, pochopil jsem lidi, kterým dává jeho pořízení smysl, ale současně jsem i usoudil, že pro mé účely je to auto v podstatě zbytečné.
Pokud byste si chtěli někdy vyzkoušet Superba s hybridním motorem, případně byste potřebovali náhradní auto, doporučuji www.autopujcovnapraha.com.
Pokud máte nějaké doplňující otázky, napište mi do komentářů.
Jestli se výkon motoru a elektromotoru nesčítá, pak mají na webu zmíněné autopůjčovny chybu. U výkonu Superba iV mají hodnotu 200 kW. Objem benzínového motoru také nesouhlasí.
https://www.autopujcovnapraha.com/auto/skoda-superb-iv
Napsal jsem jim ať si to opraví 🙂
Zajímá mě, jaký je rozdíl v prostoru (pro nohy) na zadních sedačkách Octavia 4RS vs zmíněný Superb? Mám jedničkovou Oktávku combi a při koupi nové sedačky pro dítě jsme ji museli začít dávat za sedadlo spolujezdce, protože bych byl jinak vepředu nalepený na volantu.
Pokud není ve tvé Oktáve tolik místa, asi přehodnotím moje dream car na Superba. 🙂
Zase abych to nepřeháněl, tak v O4 si za mě jako řidiče se 190cm sedne dospělý člověk, ale musím se trošku posunout. S jedničkovou Octavií jsem jezdil a tam si za mě prostě nikdo nesedl. U O4 si sedneš, ale Superb je prostě mnohem delší a ten prostor vzadu je mazec. Chce to vidět.
Ahoj Pavle. Chtel jsem ti podekovat za tento blog, a za tento clanek. Pomohl jsi z rozhodovanim – objednal jsem O4 RS iV Combi Steel Grey, jako obmenu za 7 let jezdenou 2014 O3 RS TSI liftback Race Blue (pro zajimavost – 179K najeto, dlouhodoba spotreba 8.7L/100Km).
Ziju v Holandsku a mezigeneracne Skoda byla regulacema a eko danema dotlacena k zvyseni cen ciste spalovacich verzi do tahovych vysin, ze to prestalo davat smysl – RS TSI a TDI jsou o cca 15K EUR drazsi nez iV, a proto se ani oficialne neimportuji.
ahoj, a jake jsou Tvoje zkusenosti po roce? zvazuju ted, jestli poridit super iV nebo O4RS iV. Planuju v tom jezdit co to pujde na E rezim. Se 3 detma vzadu 🙂
Ahoj,
asi bych úplně nesrovnával Superba s Octavii. Superb nabízí mnohem více místa, takže pokud máš 3 děti, volil bych rozhodně Superba. Octavia iV RS je jenom hezčí Octavie. Jinak na ECO režim dej pozor kvůli baterce. Během delší jízdy na ECO režim totiž nemusí vůbec dojít k nabití, respektive dojde k podnabití baterie a nemusíš nastartovat. Už se mi to stalo. Taky jsem delší trasy jezdil na ECO (kvůli plachtění) a nakonec to dopadlo reklamací baterie, která po 4 měsících odešla. Přijel jsem po 300km před barák, vytáhl věci, pak chtěl přeparkovat a hotovo. Nenastartoval jsem.
Měj se.